21 Eylül 2008 tarihinde yayınladığım yazımda Interbrand’ın 2008 en değerli markalar listesiyle ilgili kısa bir değerlendirmede bulunmuştum. 2009 yılı en değerli markalar verileri yine interbrand’ın kendi sitesinde ayrıntılı olarak yer alıyor. 2009 yılı sonuçlarıyla ilgili aşağıda iki ayrı veriyi ön plana çıkardım. Bir inceleyelim;
2009’da en çok değer kaybeden 5 marka
1- UBS – Değer Kaybı: (-)%50 / 2009 sırası: 72 / 2008 sırası: 41
2- Citi – Değer Kaybı: (-)%49 / 2009 sırası: 36 / 2008 sırası:19
3- Harley Davidson – Değer Kaybı: (-)%43 / 2009 sırası: 73 / 2008 sırası: 50
4- American Express – Değer Kaybı: (-)%32 / 2009 sırası: 22 / 2008 sırası: 15
5- Morgan Stanley – Değer Kaybı: (-)%26 / 2009 sırası: 57 / 2008 sırası: 42
Görüldüğü gibi 2009’un en çok değer kaybeden 5 markasından 4’ü finans sektöründen. Ayrıca 6. Sırada da %20’lik değer kaybı ile HSBC’nin yer aldığını belirtmekte fayda var. Kuşkusuz güncel global finans krizi ortamında bu sonuca şaşırmamak gerek. Ama bu gerçek içerisinde Harley Davidson’ın marka değer kaybı çok daha önemli ve beklide içlerinde en başarısız kabul edilebilecek olanı. Çünkü finansçıların çok daha geçerli mazeretleri var.
2009’da değerini en çok artıran 5 marka
1- Google – Değer Artışı: %25 / 2009 sırası: 7 / 2008 sırası: 10
2- Amazon.com – Değer Artışı: %22 / 2009 sırası: 43 / 2008 sırası: 58
3- ZARA – Değer Artışı: %14 / 2009 sırası: 50 / 2008 sırası: 62
4- Apple – Değer Artışı: %12 / 2009 sırası: 20 / 2008 sırası: 24
5- H&M – Değer Artışı: %11 / 2009 sırası: 21 / 2008 sırası: 22
İşte değerini en çok artıranlar… Zirvede iki internet servisi var, 3 ila 5 de ise konfeksiyon. Araya giren ise Apple. Yakın çağ bitti ise yaşasın internet çağı. Zaman şıkır şıkır giyinip, bilgisayar başına geçme vakti.
2009’da listeye ilk kez giren ilk 5 marka
1- Lancome – 2009 Sırası: 91
2- Burger King – 2009 Sırası: 93
3- Adobe – 2009 Sırası: 95
4- PUMA – 2009 Sırası: 97
5- Burberry – 2009 Sırası: 98
Bu listede sektörel bir yoğunlaşma görülmüyor ancak Mc Donald’s ın arada halen uçurum olmasına rağmen rahatsız olduğuna eminim. Ayrıca Lancome ve Burberry, bir üst listedeki ZARA ve H&M ile birlikte her ne kadar kısmen erkeklere de hizmet veren markalar olsalar da, kadınların markalar üzerindeki artan güçlerinin küçük bir göstergesi.
Interbrand listesinin yanında bu linke tıklayarak Milwardbrown’un 2009 listesine de göz atın bence. Değerini %85 artıran amazon.com gibi Interbrand listesi ile paralelliklerde var, (-)%1 değer düşüşü görülen ZARA gibi tezatlarda. Bu ayrımı iyi anlayabilmek için ise değer ölçüm kriterlerini incelemenizi öneririm. Milwardbrown listesini inceleme heyecanınıza artırmak için iki veri vermekte fayda var; en çok değer kaybeden iki marka; 1- ING(-%55), 2- Bank Of America(-%53) / değerini en çok artıran 2 marka; 1- China Merchants Bank(%168), 2- Blackberry(%100)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder