Satış imkanını sağlamak için kazancının büyük kısmını reklama ayırmak lüzumunu hisseden tüccar, az biraz sonrasında reklamda cinsi cazibenin gücünü keşfetti.
Yukarıdaki 1953 tarihli haberi, cinsi cazibe yerine sex sells yazıp, bir kaç küçük dokunuşla bugün yayınlamak da mümkün. Reklamda cinsel öğe kullanımı üzerine sayısız çalışma bulabileceğiniz gibi, canlı örneklerine de günlük sıklıkta maruz kalıyoruz. Her ne kadar halen kadın odaklı cinsellik kullanımı önde olsa da Biscolata Erkekleri, Kenan'lar, Kıvançlar işi bir dengeye doğru götürüyor.
Tüketicinin satın alma motivasyonunu ateşleyici gücünden istifade etme noktası sevapları günahları olan ve sürekli tartışılan konu. Ancak tartışmaya kapalı bir türü var ki, yukarıda bahsettiğim denge noktasında da halen kadın aleyhine büyük bir "üstünlüğe" sahip! Bir cinsiyeti diğerinden üstün olarak konumlayan tür. 2000'li yılların başındaki "karım her şeyin azıyla yetinir, onun için ona az elektrik kullanan bosch makine aldım" reklamındaki tür bu. Kadına en çok ev hanımı rolünü yakıştıran, erkeği mutlu etmekle mutlu olabilecek insan olarak konumlandıran zihniyet... Çalışkan, becerikli, elinden iyi iş gelen anlamındaki bir sıfata; hamarata cinsel bir anlam katan zihniyetin ürünleri...
Her ne kadar yanlışlığı, düşünme yetisine sahip herkesçe fark edilebilecek kadar basit olsa da, kadına şiddetten, kadın cinayetlerine varılabilecek hassasiyette olan, dolayısıyla sosyolojik olarak analiz edilmesi gereken bir konu. O yüzden haddimi aşmayıp, konuma döneceğim.
Bugünün reklamlarında daha çok bilinçaltı (subliminal) olarak karşımıza çıkan bu türün nostaljik örnekleri ise buram buram "samimiyet" kokuyor. Bir kaç zamandır farklı farklı mecralarda karşıma çıkan bu örneklerden ben de burada bir derleme yapmak istedim. Ne diyeyim, keyifli okumalar! (Tamamının yurt dışı örnekler olması kimseyi rahatlatmasın. En fazla batının ahlaksızlığını aldık dersiniz!)
Yukarıdaki örnekleri farklı zamanlarda farklı kaynaklardan elde etmiştim ancak geçenlerde allday.com bunlardan ilki hariç hepsini içeren 23 farklı örneği derlemişti. Hem kaynak olarak buraya not ederken oradaki örnekleri de es geçmeyin derim. Aşağıdaki gibi kadını seks objesi olarak konumlarken erkeğin de zekası ile dalga geçen türlerinden de mahrum kalmayın.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder