Bu Blogda Ara

25 Kasım 2012 Pazar

Farkındalığı Faydalıdır: Alternatif Maliyet...


Bir tercih yapma gerekliliği, vazgeçmenin doğuşudur. Akıllar, deneyimler tercih edilen etrafında gelişirken, süreç aslında vazgeçilenin kaybettirdikleri kadar gelişir. 

İktisatçı tanımı ile ifade etmek gerekirse, kıt kaynaklar içerisinde yapılan seçim ardından vazgeçilen alternatif veya alternatifler; fırsat maliyeti(alternatif maliyet) olarak adlandırılır. Ancak iktisat boyutundan çıktığınızda direkt maliyet kadar sabit bir sonuca ulaşmak olanaksızdır. Hatta değişkendir. Katlandığın maliyete konu tercihinle süreç içerisindeki deneyimin, alternatif maliyeti artırabilir veya azaltabilir.



Bir kazak alırken ciddi bir ikilemde kaldığını düşünelim. 150 TL ve 140 TL gibi yakın fiyatlı bu alternatiflerden varsayalım ki 150 TL bedellide karar kıldın. En yalın hali ile alternatif maliyetin 140 TL’dir. Ancak, yoksa o daha mı çok yakışacaktı sana? Arkadaşlarından daha mı çok beğeni alacaktın? Bu sorular ile alternatif maliyeti parasal değerinden çıkarmaya başlarız. Daha doğrusu parasal maliyete bir de hazsal maliyetleri ekleriz. Kazağın ilk yıkamadan sonra çekmesi veya rahat bir giyime sahip olmadığını keşfettiğini düşünmeye başladığını varsaydığımızda da alternatif maliyetin süreç içerisindeki değişkenliğini/esnekliğini örneklemiş olabiliriz.

Alternatif maliyeti yalnızca ekonomi içerisinde de aramamalı… İnsani ilişkilerinizde, fikirlerinizde; kısaca bir tercih veya karşılaştırma söz konusu olduğunda alternatif maliyetin aklınızın bir köşesinde yer etmesini sağlayın.

Memnuniyetin, tatmin olmanın sırrı maliyetlerin değil, fırsat maliyetinin doğru yönetiminde gizlidir. Fırsat maliyetleri minimize edebildiğinde gerçek maliyetteki tasarruf asıl o zaman gelecek; doğru tercihe o zaman daha çok yaklaşılacaktır.



Hiç yorum yok: