Bir tercih yapma gerekliliği, vazgeçmenin doğuşudur. Akıllar,
deneyimler tercih edilen etrafında gelişirken, süreç aslında vazgeçilenin
kaybettirdikleri kadar gelişir.
İktisatçı tanımı ile ifade etmek gerekirse, kıt kaynaklar
içerisinde yapılan seçim ardından vazgeçilen alternatif veya alternatifler;
fırsat maliyeti(alternatif maliyet) olarak adlandırılır. Ancak iktisat
boyutundan çıktığınızda direkt maliyet kadar sabit bir sonuca ulaşmak
olanaksızdır. Hatta değişkendir. Katlandığın maliyete konu tercihinle süreç
içerisindeki deneyimin, alternatif maliyeti artırabilir veya azaltabilir.
Bir kazak alırken ciddi bir ikilemde kaldığını düşünelim. 150 TL
ve 140 TL gibi yakın fiyatlı bu alternatiflerden varsayalım ki 150 TL bedellide
karar kıldın. En yalın hali ile alternatif maliyetin 140 TL’dir. Ancak, yoksa o
daha mı çok yakışacaktı sana? Arkadaşlarından daha mı çok beğeni alacaktın? Bu
sorular ile alternatif maliyeti parasal değerinden çıkarmaya başlarız. Daha
doğrusu parasal maliyete bir de hazsal maliyetleri ekleriz. Kazağın ilk yıkamadan
sonra çekmesi veya rahat bir giyime sahip olmadığını keşfettiğini düşünmeye
başladığını varsaydığımızda da alternatif maliyetin süreç içerisindeki
değişkenliğini/esnekliğini örneklemiş olabiliriz.
Alternatif maliyeti yalnızca ekonomi içerisinde de aramamalı…
İnsani ilişkilerinizde, fikirlerinizde; kısaca bir tercih veya karşılaştırma
söz konusu olduğunda alternatif maliyetin aklınızın bir köşesinde yer etmesini
sağlayın.
Memnuniyetin, tatmin olmanın sırrı maliyetlerin değil, fırsat
maliyetinin doğru yönetiminde gizlidir. Fırsat maliyetleri minimize edebildiğinde
gerçek maliyetteki tasarruf asıl o zaman gelecek; doğru tercihe o zaman daha
çok yaklaşılacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder